Přeskočit na hlavní obsah

Blanenská umělecká litina v kontextu historie

Blanenská umělecká litina v kontextu historie
Nedávno byla v Muzeu Blanenska otevřena nová expozice připomínající úspěchy blanenských slévačů, kteří se v 19. století proslavili svými unikátními výrobky umělecké litiny. Prohlídku nové překrásné expozice doporučuji všem milovníkům uměleckých předmětů, myšlenek a příběhů zhmotněných ve studený kov – šedou litinu. Taktéž mě to inspirovalo k napsání tohoto článku.
Soubor tak krásných děl, které vzešly z rukou blanenských modelářů, slévačů a cizelérů nemá obdoby nikde na světě. Maďarští slévači mají také své muzeum v Budapešti a to i s ukázkami technologie. V oddělení uměleckých odlitků má ale tato expozice o několik tříd nižší úroveň než v muzeu v Blansku. Taktéž muzeum v Rakouském Gusswerku nedosahuje zdaleka úrovně Blanska. Výrobky německých a polských sléváren jsou rozesety po řadě malých muzeí. Pouze  výstava  litinových obrazů a kamnových ploten odlitých v 16. -19. století,  umístěná Düsseldorfské radnici, byla stejně fascinující jako výstava v Blansku.  
Jedněmi z prvních výrobců umělecké litiny v Evropě, později největší konkurenti blanenských sléváren, byly královské pruské slévárny v  Gliwici  (založeno 1796 - dnes Polsko), v Berlíně (založeno 1804) a v Saynu u Koblenze v Německu, (založeno 1769, od roku 1815 v rukou pruského státu).
 V Gliwici se dodnes odlévají menší strojírenské odlitky, slévárna v Berlíně byla uzavřena v roce 1874. Dnes na místě slévárny stojí budova ministerstva dopravy.
Ve slévárně v Saynu  byla v roce 1830 postavena na tehdejší dobu supermoderní hala, která je dnes chráněnou památkou. Nový majitel Alfred Krupp ukončil výrobu již v roce 1878.   
U nás na Moravě byla překvapivě největším konkurentem Salmových železáren, před těžbou uhlí na Ostravsku, zapomenutá slévárna v Kadově na Vysočině. Pece zde vyhasly v r. 1874, když slévárna ukončila výrobu po rozvoji novějších technologií ve Vítkovicích a v Blansku.  Zajímavostí je, že mnozí zkušení slévači z Kadova našli uplatnění ve slévárně v Blansku. Slévárnu v Kadově dnes připomíná jen malý kamenný pomníček na náměstí. 
Mimo slévárnu v Kadově byla ještě na Vysočině řada hutí a malých sléváren.   Pokračovatelem těchto tradic jsou slévárny ve Žďáru nad Sázavou a ve Štěpánově. 
V celém Rakousku-Uhersku byly největšími konkurenty Blanska: Vídeň, Mariazell (Gusswerk), Hořovice-Komárov, Nový Jáchymov, Adamov, Frýdlant nad Ostravicí, Mukačevo, Hronec, Budapešť.
Doposud jsem popisoval slévárenství ve střední Evropě v 19. století a postavení Blanska.
Začátek lití železa se však datuje v Číně již kolem roku 500 př.n.l. Před tímto datem je dlouhá několikatisíciletá historie lití v době bronzové včetně lití zlata a stříbra. Z této doby pouze připomenu unikáty, jako jsou Rhodský kolos vysoký 30 m – jeden z divů světa,  Budha v Naře v Japonsku vážící neuvěřitelných 380 tun bronzu, odlitý již v roce 749, bronzová vrata a mříže dómu v Aachen.
Až 2000 let po výrobě litiny v Číně se začala tavit litina v Evropě. Čína předběhla Evropu o 1500 let, protože použila vynález zpětného ventilu pro zajištění nepřerušovaného proudu dmychaného vzduchu do hořícího dřevěného uhlí a pravděpodobně za použití již tehdy těženého uhlí.
Prvně se začaly v Evropě odlévat z litiny pochopitelně kanony a dělové koule, následovaly obrazy státníků a monumentální pomníky, litinové plotny a kamnová obložení a také nádobí. Následovaly litinové roury na vedení vody. První litinové vodovodní potrubí bylo položeno v Evropě na zámku Dillenburg v Německu již v roce 1455. V zámeckém parku ve Versailles jsou zabudovány vodovodní litinové roury o průměru 500 mm v délce 40 km již od roku 1688.    První litinový most v Evropě byl postaven v roce 1778 v Anglii.  To vše ještě před konjunkturou umělecké litiny v pruských královských slévárnách a v Blansku.     
Výrobky z Blanska jsou popsány v brožuře vydané při příležitosti obnovení výstavy.  Nyní si dovolím připomenout několik unikátních zakázek, z nichž  některé přežily dodnes, některé byly poničeny ve dvou světových válkách. Litinová kolonáda v Mariánských Lázních, obdivovaný světový unikát, byla  vyrobena a smontována v letech 1888-1889. Skoro po sto letech byla opravována a rekonstruována slévárnou ČKD Blansko. Oprava proběhla v letech 1973-1981. Všimněte si, jak byli naši předkové rychlí a operativní. Nám jenom oprava za socialismu trvala 4x déle než celá výroba v 19.století.  
Podrobněji se musím zmínit o největším díle blanenských slévačů, Karlovarské vřídelní kolonádě, vyprojektované slavnými vídeňskými architekty Fellnerem a Helmerem. Toto unikátní dílo blanenských modelářů a slévačů bylo bohužel po Hitlerově okupaci Sudet zničeno a roztaveno na výrobu munice pro německé zbraně. Před několika lety se zvedla v Karlových Varech iniciativa občanů, jejímž výsledkem byla petice žádající vypsání referenda za obnovu litinové kolonády, místo současné rozpadající se betonové, postavené v brutalistickém slohu.  Byl jsem požádán občanskou iniciativou o pomoc a informační osvětu před referendem. Začal jsem hledat původní projekty a výkresy k tomuto dílu. Bohužel v našich archívech je pouze torzo těchto podkladů. Referendum  nebylo uznáno z důvodů nedostatečného počtu hlasujících, přestože drtivá většina hlasů byla pro obnovu.  Po studiu v archívech musím konstatovat, že toto dílo bylo celosvětovým unikátem. Skláním se před tím, co dokázali naši předkové v Salmových železárnách a strojírnách.   
Další zajímavým dílem z Blanska jsou ve Vídni tři mosty z konce 19. století, ozdobené stovkami odlitků. Mosty najdete na vídeňském Gürtelu přemosťující ulice WähringerStrasse, Schulgasse, Fuchsthallergasse. Jako jeden z hlavních dodavatelů pro tyto mosty je uváděna v literatuře firma Breitfeld, Daněk & Co. Na vlastní oči jsem viděl na řadě originálních odlitků značku Blansko.  V 90. letech minulého století jsem byl poctěn svěřením rekonstrukce tohoto díla. Museli jsme pod dohledem vídeňských úředníků akceptovat všechny detaily a technická řešení navržená před sto lety blanenskými a vídeňskými  konstruktéry.  
Cestující vlakem Blansko-Brno přejíždí přes viadukt těsně před brněnským hlavním nádražím. Jeho zábradlí je rovněž výrobkem blanenských sléváren s použitím stejných modelů, podle nichž byly vyrobeny kilometry zábradlí ve Vídni. Pozoruhodné je, že při rekonstrukci jsme našli všechny odlitky v perfektním stavu, s výjimkou kusů poškozených ve válce. Po obnovení povrchové úpravy je zábradlí jako nové. Stejně tak, pokud jezdíte na dovolenou do Chorvatska, v Dubrovníku se vám připomene naše město dlouhým stejným zábradlím.
Na poslední chvíli byla zachráněna další unikátní díla z Blanska a to  pomníky    připomínající bitvu mezi pruskými a rakouskými vojsky v r. 1866 u Hradce Králové.  Památníky vydržely bez poškození obě světové války a kupodivu i následných 40 let. Po roce 1989 se kovové díly staly cílem zlodějů a mnohé končily ve sběrných surovinách.  Naštěstí toto nebylo lhostejné mnoha lidem a z iniciativy Komitétu pro udržování památek z války roku 1866 nám bylo zadáno vyrobit kopie litinových částí pomníků. Originály jsou uschovány v muzeu v Hradci Králové.
Jsem rád, že Muzeum Blanenska je nositelem tradic slévárenství v našem městě.
Výstava prezentuje současné generaci řemeslo, které dnes mizí. Ukazuje díla vytvořená lidmi, kteří byli zkušenými odborníky s estetickým cítěním, s duší, srdcem a kteří byli hrdí na výsledky své práce. To je přesně ono, co dnes nám často všem chybí.  
 V České republice mistři slévači docílili důchodového věku a již desítky let se nikdo toto řemeslo neučí.  Je to výsledek nešťastné populistické politiky všech politických stran a systému českého školství.
 Přesto se dá konstatovat, že obor slévárenství stále žije. Smutné je, že české umělecké slévače dnes nahrazují ruce polských, maďarských a ukrajinských  pracovníků. Nacházíme nová řešení pro pokračování výrobních tradic u nás a to propojením inovací průmyslu 4.0. – skenování a 3D tisku pro tvorbu modelů, s využitím slévačů ve výše uvedených zemích pro výrobu odlitků.  Přibližujeme se postupně umu našich předků.
Zdeněk Král, bývalý technický zástupce ředitele metalurgického závodu ČKD Blansko, nyní majitel firmy REX,s.r.o. , www.rexsro.cz 
















Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ODLITKY KOLEM NÁS

ROZHOVOR   S MAJITELEM FIRMY REX   ing. Zdeňkem   Králem 1)Povězte co je možno si pod pojmem odlitek představit? Už název odlitek říká, že je to něco, co bylo odlito. Kdybych měl být absolutně názorný, tak je možno označit všechny naše ženy za slévače – určitě všechny kuchařky nalily někdy tekuté těsto do nějaké formičky a výrobek po ztuhnutí těsta, ať je to bábovka či jiné tvary, můžeme nazvat odlitek. Samozřejmě i kostka ledu vytažená z ledničky je odlitek vzniklý ztuhnutím vody v nějaké formě. 2) To jste sdělil velice názorně, ale v našich slévárnách jde určitě o něco jiného. Samozřejmě, máte pravdu. Princip je úplně stejný, tak jak jsem ho popsal, pouze se jedná o to, že místo těsta většinou lijeme do forem různé kovy – od slitin železa, přes barevné kovy až po ultralehké slitiny hliníku a hořčíku. Na obrázku je velice složitý odlitek pro automobil. 3) To znamená, že tyto kovy roztavíte a do nějaké formy nal