Blanenská umělecká
litina v kontextu historie
Nedávno byla
v Muzeu Blanenska otevřena nová expozice připomínající úspěchy blanenských
slévačů, kteří se v 19. století proslavili svými unikátními výrobky umělecké
litiny. Prohlídku nové překrásné expozice doporučuji všem milovníkům uměleckých
předmětů, myšlenek a příběhů zhmotněných ve studený kov – šedou litinu. Taktéž
mě to inspirovalo k napsání tohoto článku.
Soubor
tak krásných děl, které vzešly z rukou blanenských modelářů, slévačů a
cizelérů nemá obdoby nikde na světě. Maďarští slévači mají také své muzeum
v Budapešti a to i s ukázkami technologie. V oddělení uměleckých
odlitků má ale tato expozice o několik tříd nižší úroveň než v muzeu
v Blansku. Taktéž muzeum v Rakouském Gusswerku nedosahuje zdaleka
úrovně Blanska. Výrobky německých a polských sléváren jsou rozesety po řadě
malých muzeí. Pouze výstava litinových obrazů a kamnových ploten odlitých
v 16. -19. století, umístěná v Düsseldorfské radnici, byla stejně fascinující
jako výstava v Blansku.
Jedněmi z prvních
výrobců umělecké litiny v Evropě, později největší konkurenti blanenských
sléváren, byly královské pruské slévárny v Gliwici (založeno 1796 - dnes Polsko), v Berlíně
(založeno 1804) a v Saynu u Koblenze v Německu, (založeno 1769, od roku 1815
v rukou pruského státu).
V Gliwici se dodnes odlévají menší
strojírenské odlitky, slévárna v Berlíně byla uzavřena v roce 1874.
Dnes na místě slévárny stojí budova ministerstva dopravy.
Ve slévárně
v Saynu byla v roce 1830 postavena
na tehdejší dobu supermoderní hala, která je dnes chráněnou památkou. Nový
majitel Alfred Krupp ukončil výrobu již v roce 1878.
U nás na
Moravě byla překvapivě největším konkurentem Salmových železáren, před těžbou
uhlí na Ostravsku, zapomenutá slévárna v Kadově na Vysočině. Pece zde
vyhasly v r. 1874, když slévárna ukončila výrobu po rozvoji novějších technologií
ve Vítkovicích a v Blansku. Zajímavostí
je, že mnozí zkušení slévači z Kadova našli uplatnění ve slévárně
v Blansku. Slévárnu v Kadově dnes připomíná jen malý kamenný pomníček
na náměstí.
Mimo
slévárnu v Kadově byla ještě na Vysočině řada hutí a malých sléváren. Pokračovatelem
těchto tradic jsou slévárny ve Žďáru nad Sázavou a ve Štěpánově.
V celém
Rakousku-Uhersku byly největšími konkurenty Blanska: Vídeň, Mariazell
(Gusswerk), Hořovice-Komárov, Nový Jáchymov, Adamov, Frýdlant nad Ostravicí,
Mukačevo, Hronec, Budapešť.
Doposud jsem
popisoval slévárenství ve střední Evropě v 19. století a postavení
Blanska.
Začátek lití
železa se však datuje v Číně již kolem roku 500 př.n.l. Před tímto datem
je dlouhá několikatisíciletá historie lití v době bronzové včetně lití
zlata a stříbra. Z této doby pouze připomenu unikáty, jako jsou Rhodský
kolos vysoký 30 m – jeden z divů světa, Budha v Naře v Japonsku vážící
neuvěřitelných 380 tun bronzu, odlitý již v roce 749, bronzová vrata a
mříže dómu v Aachen.
Až 2000 let
po výrobě litiny v Číně se začala tavit litina v Evropě. Čína
předběhla Evropu o 1500 let, protože použila vynález zpětného ventilu pro
zajištění nepřerušovaného proudu dmychaného vzduchu do hořícího dřevěného uhlí
a pravděpodobně za použití již tehdy těženého uhlí.
Prvně se
začaly v Evropě odlévat z litiny pochopitelně kanony a dělové koule,
následovaly obrazy státníků a monumentální pomníky, litinové plotny a kamnová
obložení a také nádobí. Následovaly litinové roury na vedení vody. První
litinové vodovodní potrubí bylo položeno v Evropě na zámku Dillenburg v Německu
již v roce 1455. V zámeckém parku ve Versailles jsou zabudovány
vodovodní litinové roury o průměru 500 mm v délce 40 km již od roku
1688. První litinový most
v Evropě byl postaven v roce 1778 v Anglii. To vše ještě před konjunkturou umělecké
litiny v pruských královských slévárnách a v Blansku.
Výrobky
z Blanska jsou popsány v brožuře vydané při příležitosti obnovení
výstavy. Nyní si dovolím připomenout několik
unikátních zakázek, z nichž některé
přežily dodnes, některé byly poničeny ve dvou světových válkách. Litinová
kolonáda v Mariánských Lázních, obdivovaný světový unikát, byla vyrobena a smontována v letech 1888-1889.
Skoro po sto letech byla opravována a rekonstruována slévárnou ČKD Blansko.
Oprava proběhla v letech 1973-1981. Všimněte si, jak byli naši předkové
rychlí a operativní. Nám jenom oprava za socialismu trvala 4x déle než celá výroba
v 19.století.
Podrobněji
se musím zmínit o největším díle blanenských slévačů, Karlovarské vřídelní
kolonádě, vyprojektované slavnými vídeňskými architekty Fellnerem a Helmerem. Toto
unikátní dílo blanenských modelářů a slévačů bylo bohužel po Hitlerově okupaci
Sudet zničeno a roztaveno na výrobu munice pro německé zbraně. Před několika
lety se zvedla v Karlových Varech iniciativa občanů, jejímž výsledkem byla
petice žádající vypsání referenda za obnovu litinové kolonády, místo současné rozpadající
se betonové, postavené v brutalistickém slohu. Byl jsem požádán občanskou iniciativou o
pomoc a informační osvětu před referendem. Začal jsem hledat původní projekty a
výkresy k tomuto dílu. Bohužel v našich archívech je pouze torzo
těchto podkladů. Referendum nebylo
uznáno z důvodů nedostatečného počtu hlasujících, přestože drtivá většina
hlasů byla pro obnovu. Po studiu
v archívech musím konstatovat, že toto dílo bylo celosvětovým unikátem.
Skláním se před tím, co dokázali naši předkové v Salmových železárnách a
strojírnách.
Další
zajímavým dílem z Blanska jsou ve Vídni tři mosty z konce 19. století,
ozdobené stovkami odlitků. Mosty najdete na vídeňském Gürtelu přemosťující
ulice WähringerStrasse, Schulgasse, Fuchsthallergasse. Jako jeden
z hlavních dodavatelů pro tyto mosty je uváděna v literatuře firma Breitfeld, Daněk & Co. Na vlastní oči jsem viděl na řadě
originálních odlitků značku Blansko. V 90.
letech minulého století jsem byl poctěn svěřením rekonstrukce tohoto díla. Museli
jsme pod dohledem vídeňských úředníků akceptovat všechny detaily a technická
řešení navržená před sto lety blanenskými a vídeňskými konstruktéry.
Cestující
vlakem Blansko-Brno přejíždí přes viadukt těsně před brněnským hlavním
nádražím. Jeho zábradlí je rovněž výrobkem blanenských sléváren s použitím
stejných modelů, podle nichž byly vyrobeny kilometry zábradlí ve Vídni.
Pozoruhodné je, že při rekonstrukci jsme našli všechny odlitky v perfektním
stavu, s výjimkou kusů poškozených ve válce. Po obnovení povrchové úpravy
je zábradlí jako nové. Stejně tak, pokud jezdíte na dovolenou do Chorvatska,
v Dubrovníku se vám připomene naše město dlouhým stejným zábradlím.
Na poslední
chvíli byla zachráněna další unikátní díla z Blanska a to pomníky
připomínající bitvu mezi pruskými
a rakouskými vojsky v r. 1866 u Hradce Králové. Památníky vydržely bez poškození obě světové
války a kupodivu i následných 40 let. Po roce 1989 se kovové díly staly cílem
zlodějů a mnohé končily ve sběrných surovinách.
Naštěstí toto nebylo lhostejné mnoha lidem a z iniciativy Komitétu
pro udržování památek z války roku 1866 nám bylo zadáno vyrobit kopie
litinových částí pomníků. Originály jsou uschovány v muzeu v Hradci
Králové.
Jsem rád, že
Muzeum Blanenska je nositelem tradic slévárenství v našem městě.
Výstava
prezentuje současné generaci řemeslo, které dnes mizí. Ukazuje díla vytvořená
lidmi, kteří byli zkušenými odborníky s estetickým cítěním, s duší,
srdcem a kteří byli hrdí na výsledky své práce. To je přesně ono, co dnes nám často
všem chybí.
V České republice mistři slévači docílili
důchodového věku a již desítky let se nikdo toto řemeslo neučí. Je to výsledek nešťastné populistické politiky
všech politických stran a systému českého školství.
Přesto se dá konstatovat, že obor slévárenství
stále žije. Smutné je, že české umělecké slévače dnes nahrazují ruce polských,
maďarských a ukrajinských pracovníků.
Nacházíme nová řešení pro pokračování výrobních tradic u nás a to propojením inovací
průmyslu 4.0. – skenování a 3D tisku pro tvorbu modelů, s využitím slévačů ve
výše uvedených zemích pro výrobu odlitků. Přibližujeme se postupně umu našich předků.
Zdeněk Král,
bývalý technický zástupce ředitele metalurgického závodu ČKD Blansko, nyní
majitel firmy REX,s.r.o. , www.rexsro.cz
Komentáře
Okomentovat